maandag 7 augustus 2017

Net nationalisme



Ik heb geen verstand van economie en ook al niet van technologie, dus ik heb wel behoefte aan een goeie uitleg en visie over buitenlandse investeringen. Ik begrijp dat er met man en macht aan gewerkt wordt om te voorkomen dat hedgefondsen en enge tycoons eigenaar zouden worden van Nederlandse bedrijven. Vrije mondiale markt ok, maar de Nederlandse werknemers, consumenten en milieubelangen moeten toch ook beschermd worden. En om nou onze vitale infrastructuur over te laten aan een Mexicaanse supermonopolist klinkt ook mij niet erg verstandig in de oren.
Zoals ik het begrijp gaat het om nationalisme in de gezonde zin des woords: wereldhandel is niet belangrijker dan staatsbelang.
Maar volgens mij is handel al helemáál niet belangrijker dan de bescherming van burgerrechten. Toch wordt er geloof ik helemaal geen wenkbrauw gefronst bij Chinese of Saoedische investeringen in Europa.
Ondertussen groeit het internet of things, zodat elk product, elk artikel, geschikt is om persoonsgegevens te verzamelen. Ook producten die gemaakt worden door bedrijven met Chinese eigenaars. En Chinezen, zo weten we al jaren, hebben grondige maling aan burgerrechten.
Waar de Amerikanen nog iets van tegenwicht proberen te bieden tegen de übermacht van facebook en google, is 1984 voor Chinezen gewoon ideologie en beleid. Een camera op elke grasspriet, manipulatie van de publieke opinie en beulen voor elke hardnekkige deviant.
Zouden onze volksvertegenwoordigers ons dáár niet tegen moeten beschermen? Niet uit xenofobie, maar gewoon op basis van keurig nationalisme?

1 opmerking:

  1. Ik heb dan weer geen verstand van mensenrechten en internationale politiek, maar wel wat van technologie en economie. Mijn 2 centen:

    Vrije handel en "level playing field" worden bewaakt omdat dat goed is voor onze economie. Mensenrechten boeit vrijwel niemand echt, en dus maakt niemand zich echt druk over China en Saoedi-Arabie.

    Dat beide landen niet alleen hun eigen burgers wat anders behandelen dan wij normaal zouden moeten vinden maar ook graag hun wereldbeeld over de wereld verspreiden, en daarbij gebruik maken van geld en techniek die de meeste kamerleden totaal niet begrijpen, in combinatie met hemeltergende navelstaarderij van Nederlandse politici, lijkt me een flink deel van de verklaring die je zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen