maandag 16 mei 2016

Safranski, Arthur Schopenhauer; De woelige jaren van de filosofie



Ik lees liever over filosofen dan originele teksten van wijsgeren. Zelfs Spinoza vind ik beter uit de tweede hand te verteren, de Ethica is me gewoon te moeilijk. Maar zo’n tweedehandsbespreking moet dan wel goed geschreven zijn, en dat is Arthur Schopenhauer van RĂ¼diger Safranski niet echt. Ik zie na vijfhonderd bladzijden best wel in dat Schopenhauer interessant is, en het is mooi dat zijn filosofie in de context van zowel zijn biografie als zijn tijd wordt geplaatst, maar wat een ergerlijk onleesbare zinnen!
Het helpt ook niet dat Schopenhauer een uiterst onsympathiek mens was en dat zijn kennelijke weerzin tegen iedere vorm van ietsisme nogal extreem was. Voor zover ik het begrijp denk ik hetzelfde over waarneming en de mens en het leven, maar de oproep tot matiging van Spinoza spreekt me meer aan dan de radicale verwerping van alles en iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten