Sinds we ontzuild zijn en daardoor het stemgedrag van het
Nederlandse electoraat niet meer begrijpen, zijn politicologen maar ook
beleidsadviseurs en politici naarstig op zoek naar nieuwe maatschappeljike
indelingen van het volk. Een goeie indeling zou de samenleving zoveel
overzichtelijker maken.
Niet alleen beleidsmakers, ook veel burgers hebben wel
behoefte aan een paar logische categorieën waarmee ze zichzelf en anderen
kunnen identificeren: de geitewollensokken hippie en de sigaarrokende dikke
directeur doen het niet meer. En zelfs een wat vager en algemener verdeling
tussen conservatief en progressief, of tussen rechts en links, werken voor geen
meter.
Wetenschappers zouden graag logische categorieën hebben:
wederzijds uitsluitend, alles dekkend (daartoe neme men de ‘rest’categorie) en
bij voorkeur evenwichtig in de zin dat kenmerken langs dezelfde dimensies
worden bepaald: opleiding, of inkomen, of gezagsgetrouwheid.
Jaren geleden produceerde Motivaction een schema dat niet
voldeed aan die wetenschappelijke logica. Het ging echter om een schema gericht
op mediaconsumptie, en het is maar zeer de vraag of het relevante groepslabels
bood voor alle soorten van beleid of identificatie.
Toch zaten ze volgens mij wel op een zinnig spoor:
Nederlanders (en vermoedelijk ook anderen) passen niet keurig in onderscheiden
hokjes, er zijn méér soorten Nederlanders dan in een simpel modelletje is te
beschrijven. Bovendien: als de ene groep hecht aan een voor hen belangrijke
waarde, hoeft er niet persé een andere groep te zijn die aan de
tegenovergestelde waarde hecht. Zo denk ik dat hoogopgeleiden die groot belang
stellen in competentie geen tegenspeler vinden in lager opgeleiden die
incompetentie bejubelen. Ik zou gokken dat lager opgeleiden zich niet zo druk
maken om competentie en hun aandacht meer richten op de vraag hoe sociaal of
zorgzaam iemand is. Competentie en zorgzaamheid sluiten elkaar niet uit.
Ik geloof ook niet dat er een sociaal-culturele scheidslijn
door Nederland loopt waarbij aan de ene kant gezagsgetrouwe, en aan de andere
kant vrijzinnige, burgers staan. Ook burgers met vrijzinnige of liberale
opvattingen over ethische kwesties – de bekende abortus, euthanasie en
drugskwesties – hechten aan de wet. Juist uit de liberale hoek wordt het vaakst
gehamerd op de rechtsstaat, aan het primaat van de wet boven de macht. In hun
beleving is gezag gebaseerd op wet en recht, niet op actie en effect.
En wat bijna alle categorieën, groepen en individuele
burgers gemeen hebben is het belang van integriteit en het verwerpen van
corruptie en misbruik van bevoegdheden. Dat maakt heel Nederland
‘gezagsgetrouw’.
Ik denk dat er een sociaal-cultureel verschil te zien is tussen
communitaristen en liberalen. De vraag met wie je solidair bent, om wie het
recht draait, hoe je je positie in de samenleving bepaalt, maakt verschil. Er
zijn mensen die zichzelf vooral zien als deel van de gemeenschap, de groep, die
een notie hebben van ‘volk’ of ‘natie’ en die in wij-zij-onderscheid denken.
Aan de andere kant staan individualisten die zich identificeren als burgers in
een rechtsstaat en voor wie het mens-zijn bepalender is dan hun etniciteit of
de plaats waar ze thuis zijn.
Het gaat niet om een scheidslijn maar om een continuüm, met
uitersten en middenposities. Extremistische communitaristen zullen zich tegen
buitenlanders verzetten en zullen hun culturele normen aan anderen op willen
leggen, extremistische libertairen zullen het collectief of de overheid als de
vijand beschouwen en sociaal, moreel gedrag verwerpen. Er zijn ook tolerante
communitaristen, die vooral anderen willen helpen en nieuwsgierig zijn naar
anderen, en er zijn ook aardige liberalen die enorm lopen te mantelzorgen.
Zuilen, categorieën en groepen zijn sociale constructen. Ze
bestaan omdat we vinden dat ze bestaan. Als iemand met een concept komt dat
aanslaat, kan het een nieuwe werkelijkheid worden. Dat heeft voordelen, het
maakt de communicatie in een samenleving en in de politiek efficiënt en het
biedt handvatten voor beleid. Maar het heeft ook nadelen: het wordt voor mensen
bijna onmogelijk om aan de algemeen aanvaarde categorisering te ontsnappen. Je
wordt in een groep ingedeeld en je wordt benaderd als lid van een groep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten