Er is een hoop geschreven over fraude met
ov-chipkaarten, maar dat gaat allemaal over reizigers die frauderen.
Nergens heb ik tekst kunnen vinden over de mogelijkheid dat Trans Link
Systems fraudeert. Kennelijk vertrouwt iedereen er blindelings
op dat dat niet gebeurt. Dat moet wel blindelings, want enig inzicht in
de transacties heb je als kaarthouder niet. En als je je nederig tot
een balie wendt om te verzoeken of je asjeblieft inzage mag hebben in je
eigen electronische ov-portemonnee, krijg
je eventueel nog wel een wat ondoorgrondelijk printje met data en
getallen, maar je kan niet nagaan over welke reisafstanden of om welke
haltes het gaat.
In mijn geval beweert de oplaadmachine dat ik een
negatief saldo op m’n kaart had. Dat moet ik dan maar geloven, al is het
toch gek dat ik met een negatief saldo alsnog ergens heb kunnen
inchecken, waardoor ik nog dieper in het rood kwam.
Volgens mij kan dat officieel niet, maar ik kan het allemaal moeilijk
checken omdat op het printje niet eens wordt aangegeven of een saldo
positief of negatief is. Ik kan dat alleen maar afleiden omdat het saldo
(zonder dat ik heb bijgeladen) van 67 cent naar
95 cent en dan naar 1,94 gaat, dat zal dus wel steeds dieper in het
rood zijn.
Als ik vervolgens voor tien euro bijlaad, krijg ik
de mededeling dat ik nu een saldo van 8,34 heb. Er is dus 1,66 van m’n
tientje afgetrokken, terwijl ik volgens het overzicht een saldo van 1,94
had. Of dat nou positief of negatief was,
het klopt niet.
Is Trans Link coulant, en geven ze mij 28 cent
kado? Of zijn het dieven en jatten ze in één keer 3,60 van m’n rekening?
Bij gebrek aan min-tekens voor de saldi ga ik uit van het laatste. Snel
verdienen voor die jongens, als ze dit een paar
keer per reiziger uithalen lopen ze lekker binnen.
Dan heb ik het maar helemaal niet over de
onmogelijkheid om anoniem te reizen (je anonieme kaart is immers
gekoppeld aan je bankrekeningnummer want je kan alleen met je bankpas
opladen) of om anoniem verhaal te halen (de print is onvoldoende
om m’n geld terug te halen).
En ook maar niet over de verneukeratieve
kortingsacties, waarbij iemand zogenaamd een dag vrij reizen krijgt maar
toch echt voor de lange terugweg met de trein moet betalen, omdat ze in
de loop van de dag een keer een halte met de tram
gereisd heeft en de kaart dat interpreteert als: de tweede keer vandaag
ingecheckt, einde vrij reizen.
Of over de diefstal bij het overstappen, als je
iedere keer opnieuw het opstaptarief moet betalen. Of over de
onduidelijkheid bij een aantal automaten over de vraag of je wel hebt
uitgecheckt. Over de moeite en tijd die het je kost om wat
je teveel hebt betaald (door slechte automaten bijvoorbeeld) terug te
krijgen.
Potentiële fraude met OV-chipkaarten is echt nog niet voorbij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten