maandag 18 november 2013

OV chip fraude

Er is een hoop geschreven over fraude met ov-chipkaarten, maar dat gaat allemaal over reizigers die frauderen. Nergens heb ik tekst kunnen vinden over de mogelijkheid dat Trans Link Systems fraudeert. Kennelijk vertrouwt iedereen er blindelings op dat dat niet gebeurt. Dat moet wel blindelings, want enig inzicht in de transacties heb je als kaarthouder niet. En als je je nederig tot een balie wendt om te verzoeken of je asjeblieft inzage mag hebben in je eigen electronische ov-portemonnee, krijg je eventueel nog wel een wat ondoorgrondelijk printje met data en getallen, maar je kan niet nagaan over welke reisafstanden of om welke haltes het gaat.

In mijn geval beweert de oplaadmachine dat ik een negatief saldo op m’n kaart had. Dat moet ik dan maar geloven, al is het toch gek dat ik met een negatief saldo alsnog ergens heb kunnen inchecken, waardoor ik nog dieper in het rood kwam. Volgens mij kan dat officieel niet, maar ik kan het allemaal moeilijk checken omdat op het printje niet eens wordt aangegeven of een saldo positief of negatief is. Ik kan dat alleen maar afleiden omdat het saldo (zonder dat ik heb bijgeladen) van 67 cent naar 95 cent en dan naar 1,94 gaat, dat zal dus wel steeds dieper in het rood zijn.
Als ik vervolgens voor tien euro bijlaad, krijg ik de mededeling dat ik nu een saldo van 8,34 heb. Er is dus 1,66 van m’n tientje afgetrokken, terwijl ik volgens het overzicht een saldo van 1,94 had. Of dat nou positief of negatief was, het klopt niet.
Is Trans Link coulant, en geven ze mij 28 cent kado? Of zijn het dieven en jatten ze in één keer 3,60 van m’n rekening? Bij gebrek aan min-tekens voor de saldi ga ik uit van het laatste. Snel verdienen voor die jongens, als ze dit een paar keer per reiziger uithalen lopen ze lekker binnen.

Dan heb ik het maar helemaal niet over de onmogelijkheid om anoniem te reizen (je anonieme kaart is immers gekoppeld aan je bankrekeningnummer want je kan alleen met je bankpas opladen) of om anoniem verhaal te halen (de print is onvoldoende om m’n geld terug te halen).
En ook maar niet over de verneukeratieve kortingsacties, waarbij iemand zogenaamd een dag vrij reizen krijgt maar toch echt voor de lange terugweg met de trein moet betalen, omdat ze in de loop van de dag een keer een halte met de tram gereisd heeft en de kaart dat interpreteert als: de tweede keer vandaag ingecheckt, einde vrij reizen.
Of over de diefstal bij het overstappen, als je iedere keer opnieuw het opstaptarief moet betalen. Of over de onduidelijkheid bij een aantal automaten over de vraag of je wel hebt uitgecheckt. Over de moeite en tijd die het je kost om wat je teveel hebt betaald (door slechte automaten bijvoorbeeld) terug te krijgen.
Potentiële fraude met OV-chipkaarten is echt nog niet voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten