vrijdag 13 februari 2009

vrijheid van meningsuiting

“The Times” van 12/2:
‘It is a common notion that the right to free speech must be held in balance with the requirementto avoid needless offence. That is a mistake. The right to oppose, mock, deride and even insult people’s beliefs is essential to a society where bad ideas are superseded by better ones. There is no right to have one’s emotional sensibilities protected, for it is no business of government to legislate for people’s feelings. Mr Wilders’ views are obnoxious, and (not but) his freedom to express them must be defended.”
(Hoofdredactioneel commentaar “Let Him In”, “The Times” d.d. 12/2)

3 opmerkingen:

  1. Dat ze in Engeland discussiëren over de vraag of Wilders er in mag is een goede zaak.
    Maar vanuit Nederland moeten we ons er niet mee bemoeien. Engeland heeft zelf idioten genoeg. Als ze daarbij geen behoefte meer hebben aan import, is dat hun zaak en bovendien heel verstandig. Haatzaaiende imams worden geweerd, en oorlogsmisdadigers uit Israel ook. Waarom moeten haatzaaiende limbo’s dan worden toegelaten? Omdat Verhagen dat wil? Of Halsema?
    De man in kwestie is nederlander. Voor ons zit er dus niks anders op dan hem maar te laten uitrazen.
    Hij gedraagt zich als een drammende kleuter: Ik doe het lekker toch!
    Zoals hij daar op Heathrow zat, deed'ie me denken aan een kindje dat zich midden in de supermarkt krijsend op de grond werpt omdat hij zijn zin niet krijgt. Dat kleuters nog het vermogen tot zelfreflectie missen om zich te realiseren dat hun eigen gedrag ook verschil kan maken, gaat gelukkig over. Maar voor deze man is alle hoop verloren.
    En als je het dan doet, doe het dan goed. Ik vraag me af hoe Chavez hier mee omgegaan zou zijn. Die is natuurlijk ook niet helemaal kosher, maar hij had dit vast met meer flair opgelost.
    Nu ik er over nadenk: De nederlandse regering zou hem moeten verbieden zijn fratsen in het buitenland te vertonen. Als je rotzooi wil trappen doe je dat maar thuis. Bij de buren gedraag je je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ik volstrekt niet met je eens. Dat Wilders onuitstaanbaar en kinderachtig is, ja, dat wel. Maar er zijn een hele hoop redenen waarom we ons er wel verschrikkelijk druk over moeten maken dat hij de UK niet in mocht. We hebben een Europa met vrij verkeer, en het is godbetert een parlementariër, gekozen volgens keurige democratische procedures, die kan je toch niet vergelijken met oorlogsmisdadigers. Maar belangrijker vind ik de vrijheid van meningsuiting, die juist geldt voor mensen die een andere mening uiten dan de algemeen geaccepteerde. Ik vind het idioot wat (en vooral hoe) Wilders uit, maar de kern van ons systeem van burgerrechten en geweldloosheid is toch wel dat onze overheid er alles aan moet doen om het ook hem mogelijk te maken veilig z'n zegje te kunnen doen. Trouwens, het lijkt mij dat de beste verdediging is om hem gewoon z'n onzin uit te laten kramen zodat iedereen kan zien hoe hysterisch hij is. Alleen door hem op te laten treden kunnen mensen hem publiekelijk van repliek dienen, dat is ook wel hard nodig. Verbieden en onderdrukken vind ik altijd een zwaktebod. We willen Wilders' standpunten en stemmingmakerij bestrijden met betere meningen en argumenten, niet met verboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ok, van die oorlogsmisdadiger, dat zei ik in m'n drift. Dat is'ie niet. En dat hij hier in Nederland de kans moet krijgen om uit te kramen wat hij wil, ben ik met je eens. Hij is nou eenmaal Nederlander en daar heeft hij dus recht op. En dan maar hopen dat iedereen wel een keer ziet hoe hysterisch hij eigenlijk is.
    Maar ik blijf er toch wel bij dat ze in Engeland vrij zijn om te besluiten wie er wel of niet in mag. Wij sturen bij Hoek van Holland de Engelse hooligans terug met dezelfde boot waarmee ze gekomen zijn. Dat is ons recht. Zij sturen een haatzaaiend lid van de Tweede Kamer terug. Dat is hun recht. Wat stelt de soevereiniteit anders nog voor? Vrij verkeer in Europa is mooi, maar heeft ook zijn grenzen.
    Hij werd niet opgesloten, niet gemarteld of andere slechte dingen. Hij mocht alles zeggen tegen alle journalisten. Hij werd alleen maar teruggestuurd met de mededeling: "wij vreten jou hier niet, je komt er niet in". En als hij eerder geluisterd had, had hij zich de reiskosten kunnen besparen.
    Ik mag ze wel, die lui daar in Engeland.

    BeantwoordenVerwijderen